Producenci umieszczają na oponach bardzo dużo informacji. Dzięki temu łatwiej jest zapanować nad odpowiednim doborem ogumienia do wybranego pojazdu. Oznaczenia najczęściej przybierają formę skrótów lub symboli. Niżej znajdziesz wytłumaczenie dominującej większości oznaczeń na oponach.

Producent

Logo lub nazwa producenta najczęściej wpada w oczy jako pierwsze, ponieważ jest duże. Pełni funkcję czysto estetyczną oraz marketingową.

Model

Nazwa modelu podobnie jak nazwa producenta może być bardziej widoczna. Również nastawione jest na wymiar bardziej marketingowy, aczkolwiek sporadycznie zdarza się, że nazwy modeli mogą podpowiedzieć co nieco o zastosowaniu opony. Wkomponowane w nie słowa takie jak „Winter” czy „All Season” sugerują zimowe lub wielosezonowe przeznaczenie danego modelu.

Rozmiar

Podstawą prawidłowego dopasowania ogumienia są jego wymiary. W Unii Europejskiej rozmiar opony przyjmuje jednolitą, znormalizowaną formę w postaci ciągu cyfr i liter. Przykładowy rozmiar 205/55 R16 oznacza kolejno:

205 – szerokość w milimetrach,
55 – profil opony, czyli wysokość ściany bocznej od krawędzi beżnika do krawędzi felgi, tu niestety mamy wartość wyrażoną w procentach,
R – oznacza budowę opony, w tym przypadku jest to radialna, obecnie sporadycznie używane są opony diagonalne,
16 – średnica felgi wyrażona w calach.

Tak na marginesie sporo różnych jednostek użytych na raz: milimetry, cale i procenty 🙂

Indeks nośności

Określa go cyfra występująca bezpośrednio po średnicy felgi. Określa on maksymalne obciążenie, jakie może znieść opona podczas jazdy z maksymalną, przewidzianą dla niej prędkością.
Suma nośności wszystkich opon powinna dać wynik większy niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu z pełnym obciążeniem. Ją można odnaleźć w dowodzie rejestracyjnym.

Wartości indeksu nośności - rozwiń
Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) Nośność opony wyrażona w kilogramach
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 320
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 385
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3150
149 3250
150 3350
151 3450
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000

Indeks prędkości

Zaraz za liczbą definiującą indeks nośności znajduje się litera, która określa dopuszczalną maksymalną prędkość dla danej opony. Wartość indeksu prędkości wyznaczają testy laboratoryjne, podczas których sprawdza się zdolność opony do utrzymania danej prędkości z symulowanym obciążeniem.
Indeks prędkości przekłada się na wytrzymałość opony, co oznacza, że im jest wyższy, tym odporniejsza jest opona. Dzieje się tak, ponieważ konstrukcja ogumienia umożliwia jazdę z większymi prędkościami, ale także z większym przeciążeniem i siłami tarcia występującymi podczas przyspieszania, toczenia się, jak również hamowania pojazdu.

Wartości indeksu prędkości - rozwiń
Symbol prędkości Max. prędkość (km/h) Symbol prędkości Max. prędkość (km/h)
A1 5 K 110
A2 10 L 120
A3 15 M 130
A4 20 N 140
A5 25 P 150
A6 30 Q 160
A7 35 R 170
A8 40 S 180
B 50 T 190
C 60 U 200
D 65 H 210
E 70 V 240
F 80 W 270
G 90 Y 300
J 100

DOT

Pozwala określić datę produkcji ogumienia. Pierwsze dwie cyfry to tydzień, a pozostałe dwie rok produkcji. W przykładzie z naszego obrazka mamy oponę wyprodukowaną w trzecim tygodniu 2024 roku.

Dodatkowo oznaczenie DOT zawiera różne ciągi liter i cyfr, które umieszczone są przed określeniem daty produkcji. One pozwalają przykładowo określić z jakiej fabryki producenta pochodzi dany egzemplarz opony.

Homologacja

Dopuszczenie opony do użytku na terenie Europy określa symbol „E”. Pochodzi on od skrótu ECE – Economic Commision of Europe. Połączony jest on z cyfrą, która określa kraj udzielenia homologacji potwierdzającej zgodność opony z wymaganymi normami. Ogumienie, które dodatkowo przeszło test limitów hałasu mijania, może być oznaczone w tym miejscu symbolem „S” (z ang. Sound).

Symbole kraju homologacji - rozwiń
Symbole oznaczające kraje udzielające homologacji na Europę

Kod Kraj Kod Kraj Kod Kraj Kod Kraj
E1 Niemcy E13 Luksemburg E26 Słowenia E45 Australia
E2 Francja E14 Szwajcaria E27 Słowacja E46 Ukraina
E3 Włochy E16 Norwegia E28 Białoruś E47 RPA
E4 Holandia E17 Finlandia E29 Estonia E48 Nowa Zelandia
E5 Szwecja E18 Dania E31 Bośnia i Hercegowina E49 Cypr
E6 Belgia E19 Rumunia E32 Łotwa E50 Malta
E7 Węgry E20 Polska E34 Bułgaria E51 Korea Południowa
E8 Czechy E21 Portugalia E36 Litwa E52 Malezja
E9 Hiszpania E22 Rosja E37 Turcja E53 Tajlandia
E10 Serbia E23 Grecja E39 Azerbejdżan E56 Czarnogóra
E11 Wielka Brytania E24 Irlandia E40 Macedonia E58 Tunezja
E12 Austria E25 Chorwacja E43 Japonia E62 Egipt

Homologacja producenta

Dodatkowo opona posiadać może oznaczenie homologacji firm motoryzacyjnych. Niżej lista kodów homologacji niektórych wiodących marek motoryzacyjnych na świecie.

Symbole homologacji firm motoryzacyjnych - rozwiń
Marka samochodu Homologacja opony
Alfa Romeo AR, ARR
Audi AO, A0, A01
Audi Quattro RO1, RO2, R03
Bentley B
Dacia Da
Fiat FI
BMW * [Gwiazdka]
Ford FO, FO2
Jaguar J
Toyota TO
Land Rover LR
Maserati MGT
Mercedes-Benz MO, MO1
Mercedes-Benz Runflat MOE
Opel OP
Peugeot PE
Renault RE
Skoda SK
Porsche NO, N1, N2
Tesla TO
Ferrari K1
Volkswagen VW

M+S (Mud and Snow)

Oznaczenie informuje, że bieżnik danego modelu ma wzór przystosowany do pracy na błocie i śniegu.

3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake)

Symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu, który jest jedynym oficjalnym oznaczeniem opon zimowych. Symbol zwany jest również symbolem alpejskim. Opona, na której umieszczono to oznakowanie, przeszła testy zgodne z dyrektywą UE, które potwierdzają jej możliwości w warunkach zimowych. Testy sprawdzają zachowanie oraz skuteczność hamowania opon na oblodzonej i pokrytej śniegiem nawierzchni.

Powyższe symbole opon zimowych mogą stwarzać problemy w odniesieniu do oznaczenia opon wielosezonowych. Wśród modeli całorocznych znajdują się propozycje, które posiadają jedynie oznaczenie M+S. Nie możemy mieć w takim wypadku pewności, czy ogumienie poradzi sobie w warunkach zimowych. Na efektywność opon na śniegu ma wpływ nie tylko wzór bieżnika, ale również rodzaj mieszanki zastosowanej do jej produkcji. Aby mieć gwarancję, że wybrana opona całoroczna poradzi sobie w niskich temperaturach, należy wybierać modele, które posiadają symbole M+S oraz 3PMSF.

Oznaczenia dotyczące montażu

ROTATION – oznaczenie opon kierunkowych, wskazujące za pomocą strzałki prawidłowy kierunek toczenia.

INSIDE, OUTSIDE – oznaczenie opon asymetrycznych, wskazujące wewnętrzną oraz zewnętrzną stronę montażu.

Wzmocnienia

Opony wzmacniane przystosowane są do pracy pod większym obciążeniem i z wyższym ciśnieniem niż standardowe wersje wybranego rozmiaru. Zapewniają wyższy indeks nośności dzięki zastosowaniu mocniejszych materiałów tworzących elementy podstawowe opony oraz dodatkowym elementom wzmacniającym konstrukcję.

Oznakowanie opon informujące o zastosowaniu wzmocnienia:

RF, REF, RFD, REINF – opony do małych pojazdów dostawczych nastawione na pracę z większym obciążeniem.
XL, EXL, EL – opony do mocnych samochodów nastawione na pracę z dużą mocą silnika oraz większym momentem obrotowym.
C – opony przeznaczone do większych samochodów dostawczych.

Run Flat

Oznaczenie informujące o możliwości kontynuowania jazdy po całkowitej utracie ciśnienia. W zależności od marki opon z systemem Run Flat ich możliwości mogą różnić się prędkością maksymalną i dystansem do przejechania jaki oferują po przebiciu. Najczęściej jest to około 80 kilometrów z prędkością do 80 km/h. Producenci stosują również indywidualne oznaczenia tego systemu w swoich modelach:

RFT – Run Flat Tyre (Bridgestone)
DSST – Dunlop Self-Supporting Technology (Dunlop)
EMT – Extended Mobility Tire (Goodyear)
ROF – Run On Flat (Goodyear, Dunlop)
RSC – Runflat System Component (opony z systemem Run Flat stosowanym w samochodach BMW)
HRFS – Hankook RunFlat System (Hankook)
SSRF – Self-Supporting Run Flat (Pirelli)
SSR – Self-Supporting Runflat (Continental)
TRF – Toyo Run Flat (Toyo)
XRP – eXtended Run-Flat Performance (Kumho)
ZP – Zero Pressure (Michelin)
ZPS – Zero Pressure System (Yokohama)

Wskaźnik zużycia

TWI (Tread Wear Indicator) – Oznaczenie umieszczane na mostku pomiędzy klockami bieżnika. Przyjmuje również symbol trójkąta. Jeżeli powierzchnia opony została zużyta na tyle, by nawierzchnia dosięgnęła tego wskaźnika, należy niezwłocznie wymienić ogumienie na nowe. Oznacza to, że opony osiągnęły ustawowo wymaganą minimalną głębokość bieżnika – 1,6 mm.

Maksymalne obciążenie i maksymalne ciśnienie

Te dwa oznaczenia wskazują tak jak w nagłówku – dopuszczalne ciśnienie oraz obciążenie danej opony. Na oponie umieszczone są w postaci symboli MAX LOAD oraz MAX PRES.