Producenci umieszczają na oponach bardzo dużo informacji. Dzięki temu łatwiej jest zapanować nad odpowiednim doborem ogumienia do wybranego pojazdu. Oznaczenia najczęściej przybierają formę skrótów lub symboli. Niżej znajdziesz wytłumaczenie dominującej większości oznaczeń na oponach.
Producent
Logo lub nazwa producenta najczęściej wpada w oczy jako pierwsze, ponieważ jest duże. Pełni funkcję czysto estetyczną oraz marketingową.
Model
Nazwa modelu podobnie jak nazwa producenta może być bardziej widoczna. Również nastawione jest na wymiar bardziej marketingowy, aczkolwiek sporadycznie zdarza się, że nazwy modeli mogą podpowiedzieć co nieco o zastosowaniu opony. Wkomponowane w nie słowa takie jak „Winter” czy „All Season” sugerują zimowe lub wielosezonowe przeznaczenie danego modelu.
Rozmiar
Podstawą prawidłowego dopasowania ogumienia są jego wymiary. W Unii Europejskiej rozmiar opony przyjmuje jednolitą, znormalizowaną formę w postaci ciągu cyfr i liter. Przykładowy rozmiar 205/55 R16 oznacza kolejno:
205 – szerokość w milimetrach,
55 – profil opony, czyli wysokość ściany bocznej od krawędzi beżnika do krawędzi felgi, tu niestety mamy wartość wyrażoną w procentach,
R – oznacza budowę opony, w tym przypadku jest to radialna, obecnie sporadycznie używane są opony diagonalne,
16 – średnica felgi wyrażona w calach.
Tak na marginesie sporo różnych jednostek użytych na raz: milimetry, cale i procenty 🙂
Indeks nośności
Określa go cyfra występująca bezpośrednio po średnicy felgi. Określa on maksymalne obciążenie, jakie może znieść opona podczas jazdy z maksymalną, przewidzianą dla niej prędkością.
Suma nośności wszystkich opon powinna dać wynik większy niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu z pełnym obciążeniem. Ją można odnaleźć w dowodzie rejestracyjnym.
Wartości indeksu nośności - rozwiń
Indeks nośności opony (oznaczenie na oponie) | Nośność opony wyrażona w kilogramach |
---|---|
60 | 250 |
61 | 257 |
62 | 265 |
63 | 272 |
64 | 280 |
65 | 290 |
66 | 300 |
67 | 307 |
68 | 315 |
69 | 320 |
70 | 335 |
71 | 345 |
72 | 355 |
73 | 365 |
74 | 375 |
75 | 385 |
76 | 400 |
77 | 412 |
78 | 425 |
79 | 437 |
80 | 450 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
91 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
125 | 1650 |
126 | 1700 |
127 | 1750 |
128 | 1800 |
129 | 1850 |
130 | 1900 |
131 | 1950 |
132 | 2000 |
133 | 2060 |
134 | 2120 |
135 | 2180 |
136 | 2240 |
137 | 2300 |
138 | 2360 |
139 | 2430 |
140 | 2500 |
141 | 2575 |
142 | 2650 |
143 | 2725 |
144 | 2800 |
145 | 2900 |
146 | 3000 |
147 | 3075 |
148 | 3150 |
149 | 3250 |
150 | 3350 |
151 | 3450 |
152 | 3550 |
153 | 3650 |
154 | 3750 |
155 | 3875 |
156 | 4000 |
157 | 4125 |
158 | 4250 |
159 | 4375 |
160 | 4500 |
161 | 4625 |
162 | 4750 |
163 | 4875 |
164 | 5000 |
165 | 5150 |
166 | 5300 |
167 | 5450 |
168 | 5600 |
169 | 5800 |
170 | 6000 |
Indeks prędkości
Zaraz za liczbą definiującą indeks nośności znajduje się litera, która określa dopuszczalną maksymalną prędkość dla danej opony. Wartość indeksu prędkości wyznaczają testy laboratoryjne, podczas których sprawdza się zdolność opony do utrzymania danej prędkości z symulowanym obciążeniem.
Indeks prędkości przekłada się na wytrzymałość opony, co oznacza, że im jest wyższy, tym odporniejsza jest opona. Dzieje się tak, ponieważ konstrukcja ogumienia umożliwia jazdę z większymi prędkościami, ale także z większym przeciążeniem i siłami tarcia występującymi podczas przyspieszania, toczenia się, jak również hamowania pojazdu.
Wartości indeksu prędkości - rozwiń
Symbol prędkości | Max. prędkość (km/h) | Symbol prędkości | Max. prędkość (km/h) |
A1 | 5 | K | 110 |
A2 | 10 | L | 120 |
A3 | 15 | M | 130 |
A4 | 20 | N | 140 |
A5 | 25 | P | 150 |
A6 | 30 | Q | 160 |
A7 | 35 | R | 170 |
A8 | 40 | S | 180 |
B | 50 | T | 190 |
C | 60 | U | 200 |
D | 65 | H | 210 |
E | 70 | V | 240 |
F | 80 | W | 270 |
G | 90 | Y | 300 |
J | 100 |
DOT
Pozwala określić datę produkcji ogumienia. Pierwsze dwie cyfry to tydzień, a pozostałe dwie rok produkcji. W przykładzie z naszego obrazka mamy oponę wyprodukowaną w trzecim tygodniu 2024 roku.
Dodatkowo oznaczenie DOT zawiera różne ciągi liter i cyfr, które umieszczone są przed określeniem daty produkcji. One pozwalają przykładowo określić z jakiej fabryki producenta pochodzi dany egzemplarz opony.
Homologacja
Dopuszczenie opony do użytku na terenie Europy określa symbol „E”. Pochodzi on od skrótu ECE – Economic Commision of Europe. Połączony jest on z cyfrą, która określa kraj udzielenia homologacji potwierdzającej zgodność opony z wymaganymi normami. Ogumienie, które dodatkowo przeszło test limitów hałasu mijania, może być oznaczone w tym miejscu symbolem „S” (z ang. Sound).
Symbole kraju homologacji - rozwiń
Kod | Kraj | Kod | Kraj | Kod | Kraj | Kod | Kraj |
E1 | Niemcy | E13 | Luksemburg | E26 | Słowenia | E45 | Australia |
E2 | Francja | E14 | Szwajcaria | E27 | Słowacja | E46 | Ukraina |
E3 | Włochy | E16 | Norwegia | E28 | Białoruś | E47 | RPA |
E4 | Holandia | E17 | Finlandia | E29 | Estonia | E48 | Nowa Zelandia |
E5 | Szwecja | E18 | Dania | E31 | Bośnia i Hercegowina | E49 | Cypr |
E6 | Belgia | E19 | Rumunia | E32 | Łotwa | E50 | Malta |
E7 | Węgry | E20 | Polska | E34 | Bułgaria | E51 | Korea Południowa |
E8 | Czechy | E21 | Portugalia | E36 | Litwa | E52 | Malezja |
E9 | Hiszpania | E22 | Rosja | E37 | Turcja | E53 | Tajlandia |
E10 | Serbia | E23 | Grecja | E39 | Azerbejdżan | E56 | Czarnogóra |
E11 | Wielka Brytania | E24 | Irlandia | E40 | Macedonia | E58 | Tunezja |
E12 | Austria | E25 | Chorwacja | E43 | Japonia | E62 | Egipt |
Homologacja producenta
Dodatkowo opona posiadać może oznaczenie homologacji firm motoryzacyjnych. Niżej lista kodów homologacji niektórych wiodących marek motoryzacyjnych na świecie.
Symbole homologacji firm motoryzacyjnych - rozwiń
Marka samochodu | Homologacja opony |
---|---|
Alfa Romeo | AR, ARR |
Audi | AO, A0, A01 |
Audi Quattro | RO1, RO2, R03 |
Bentley | B |
Dacia | Da |
Fiat | FI |
BMW | * [Gwiazdka] |
Ford | FO, FO2 |
Jaguar | J |
Toyota | TO |
Land Rover | LR |
Maserati | MGT |
Mercedes-Benz | MO, MO1 |
Mercedes-Benz Runflat | MOE |
Opel | OP |
Peugeot | PE |
Renault | RE |
Skoda | SK |
Porsche | NO, N1, N2 |
Tesla | TO |
Ferrari | K1 |
Volkswagen | VW |
M+S (Mud and Snow)
Oznaczenie informuje, że bieżnik danego modelu ma wzór przystosowany do pracy na błocie i śniegu.
3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake)
Symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu, który jest jedynym oficjalnym oznaczeniem opon zimowych. Symbol zwany jest również symbolem alpejskim. Opona, na której umieszczono to oznakowanie, przeszła testy zgodne z dyrektywą UE, które potwierdzają jej możliwości w warunkach zimowych. Testy sprawdzają zachowanie oraz skuteczność hamowania opon na oblodzonej i pokrytej śniegiem nawierzchni.
Powyższe symbole opon zimowych mogą stwarzać problemy w odniesieniu do oznaczenia opon wielosezonowych. Wśród modeli całorocznych znajdują się propozycje, które posiadają jedynie oznaczenie M+S. Nie możemy mieć w takim wypadku pewności, czy ogumienie poradzi sobie w warunkach zimowych. Na efektywność opon na śniegu ma wpływ nie tylko wzór bieżnika, ale również rodzaj mieszanki zastosowanej do jej produkcji. Aby mieć gwarancję, że wybrana opona całoroczna poradzi sobie w niskich temperaturach, należy wybierać modele, które posiadają symbole M+S oraz 3PMSF.
Oznaczenia dotyczące montażu
ROTATION – oznaczenie opon kierunkowych, wskazujące za pomocą strzałki prawidłowy kierunek toczenia.
INSIDE, OUTSIDE – oznaczenie opon asymetrycznych, wskazujące wewnętrzną oraz zewnętrzną stronę montażu.
Wzmocnienia
Opony wzmacniane przystosowane są do pracy pod większym obciążeniem i z wyższym ciśnieniem niż standardowe wersje wybranego rozmiaru. Zapewniają wyższy indeks nośności dzięki zastosowaniu mocniejszych materiałów tworzących elementy podstawowe opony oraz dodatkowym elementom wzmacniającym konstrukcję.
Oznakowanie opon informujące o zastosowaniu wzmocnienia:
RF, REF, RFD, REINF – opony do małych pojazdów dostawczych nastawione na pracę z większym obciążeniem.
XL, EXL, EL – opony do mocnych samochodów nastawione na pracę z dużą mocą silnika oraz większym momentem obrotowym.
C – opony przeznaczone do większych samochodów dostawczych.
Run Flat
Oznaczenie informujące o możliwości kontynuowania jazdy po całkowitej utracie ciśnienia. W zależności od marki opon z systemem Run Flat ich możliwości mogą różnić się prędkością maksymalną i dystansem do przejechania jaki oferują po przebiciu. Najczęściej jest to około 80 kilometrów z prędkością do 80 km/h. Producenci stosują również indywidualne oznaczenia tego systemu w swoich modelach:
RFT – Run Flat Tyre (Bridgestone)
DSST – Dunlop Self-Supporting Technology (Dunlop)
EMT – Extended Mobility Tire (Goodyear)
ROF – Run On Flat (Goodyear, Dunlop)
RSC – Runflat System Component (opony z systemem Run Flat stosowanym w samochodach BMW)
HRFS – Hankook RunFlat System (Hankook)
SSRF – Self-Supporting Run Flat (Pirelli)
SSR – Self-Supporting Runflat (Continental)
TRF – Toyo Run Flat (Toyo)
XRP – eXtended Run-Flat Performance (Kumho)
ZP – Zero Pressure (Michelin)
ZPS – Zero Pressure System (Yokohama)
Wskaźnik zużycia
TWI (Tread Wear Indicator) – Oznaczenie umieszczane na mostku pomiędzy klockami bieżnika. Przyjmuje również symbol trójkąta. Jeżeli powierzchnia opony została zużyta na tyle, by nawierzchnia dosięgnęła tego wskaźnika, należy niezwłocznie wymienić ogumienie na nowe. Oznacza to, że opony osiągnęły ustawowo wymaganą minimalną głębokość bieżnika – 1,6 mm.
Maksymalne obciążenie i maksymalne ciśnienie
Te dwa oznaczenia wskazują tak jak w nagłówku – dopuszczalne ciśnienie oraz obciążenie danej opony. Na oponie umieszczone są w postaci symboli MAX LOAD oraz MAX PRES.